Arthill Müzayedeleri, Türk İslam Sanatı Uzmanı Müzeolog Dr.Zübeyde Cihan Özsayıner direktörlüğünde konusunun en değerli uzman ve otoritelerinin ekspertiz ve katkıları ile hazırlanmakta, Türk ve İslam Eserleri Müzesi, Ayasofya Müzesi, Türbeler Müzesi, Vakıflar ve Askeri Müze uzmanlarının onayı ile gerçekleşmektedir.
Eserlere pey vermek ve "Online Canlı Müzayede"ye katılmak için web sitemiz üzerinden üye olunuz. Eserler ile ilgili olarak +90 538 833 1391 no'lu telefondan bilgi alabilir, ayrıca randevu oluşturarak The Ritz-Carlton Residence'daki adresimizde koleksiyonu yakından inceleyebilir ve uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.
Müzayedelerimizde uygulanan komisyon oranı %15, KDV oranı ise %20'dir. Ödeme süresi müzayede bitiminden sonra "7" (yedi) iş günüdür, ödemelerde o günkü "TCMB" döviz kuru esas alınır. Açık arttırma sonrası "SATIŞ İPTALİ, CAYMA HAKKI, veya ALIMDAN VAZGEÇME" söz konusu değildir, cezai şart olarak %30 aracılık hizmeti uygulanır.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ SARAY İŞİ KÜRE
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Saray işi. Gümüş. Sultani özelliklerde tasarlanmış estetik harikası eserde, paralel ve meridyen çizgileri ile imparatorluğa ait adalar haritası tasvir edilmiş. Osmanlı Rokokosu üslubunda üst seviye kalemişi, kazıma (grave) ve kabartma (repoussé) teknikleri kullanılarak imal edilmiş. Küre etrafı emperyal bir bant ile çevrili. Platform kaideli, Rokoko “S” ayaklı, yarım küre hazneli, menteşe kapaklı, kapak tutamağı aplike bol yapraklı gonca formunda. Fevkalade kondisyonda. Sarayda eğitim amaçlı da kullanılmış eserin benzer örneği Pera Müzesi Koleksiyonu'nda mevcuttur. Osmanlı'nın 19.Yüzyıl’da modern Batı bilimi ve coğrafyasına yönelik ilgi ve ilerici politikasını yansıtan nadide eserlerden, Saray Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 47.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 17.5 x 10 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ ROKOKO KANDİL
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Kallavi ebatlarda. Rokoko üslubunda tasarlanmış. Estetik harikası ajurlu gövdesi üst seviye kalemişi, kazıma (grave) ve kabartma (repoussé) teknikleri ile stilize tezyinli. Tek hazneli, üç askılı ve askı aparatlı. Zengin altın vermeyli. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın kallavi ebatları ve işçilik kalitesi ile ön plana çıkan, koleksiyon değeri yüksek ele geçmez bir şaheseridir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 47.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 36 x 23 cm.
Ağırlık: 2367 gr.
Form ve motifleri genellikle bir inancı yansıtan ve aydınlığı temsil eden kandiller eşya ve sembol olarak kutsal kitaplarda önemli bir yer tutar. Hz. Süleyman’ın sarayında ve daha sonra Bâbil’e götürülen değerli eşya arasında altın kandiller de vardı (I. Krallar, 7/49; II. Tarihler, 13/11; Yeremya, 52/19). Yeni Ahid’de Hz. Îsâ’ya izâfe edilen bir cümlede Hz. Yahyâ kandile benzetilir (Yuhanna, 5/35-36). Simeon da Hz. Îsâ’yı henüz bebekken kucağına alıp ondan Allah’ın bütün milletlerin yolunu aydınlatmak için hazırladığı ışık diye bahseder (Luka, 2/31). Bu söz, Hıristiyan dünyasında ışığa ve onun kaynağı olan mum ve kandile neredeyse kutsallık izâfe edilecek bir önem kazandırmıştır. Vaftiz, düğün ve cenaze törenlerinde gündüz de olsa mum yakıldığı gibi kilise ve dindar Hristiyan evlerindeki Meryem ana ve Hz. Îsâ ikonalarının önünde de hiç sönmeyen kandiller yakılmaktadır; Türkçe’deki “Meryem Ana kandili gibi” (zayıf yanan, güçsüz ışık) deyimi de buradan gelmektedir.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ GÜMÜŞ MAHFAZA
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Saray işi. Gümüş, kuğu (export) damgalı. Osmanlı Rokokosu üslubunda tasarlanılarak üst seviye işçilik ile kabartma (repoussé), kazıma (grave) ve kalemişi teknikleri kullanılarak imal edilmiş. Kallavi ebatlarda, dört ayaklı, kubbesel bombe kapaklı. Tüm yüzeyine kabartma (repoussé) işçiliğinin zirvesi "İstanbul Surları" ve "4 minareli Selatin Cami" tasvirleri çalışılmış. Benzer mimari tasvirler Datça Mehmet Ali Ağa Konağı duvar resimlerinde de yer almaktadır.
Ay-yıldız motifleri ile zenginleştirilmiş, arka yüzüne “Mühür kimdeyse Süleyman odur” sözüne atfen Türk İslam Sanatı’nda çokça kullanılan “Hâtem-i Süleyman” (Mühr-ü Süleyman) motifi tatbik edilmiş. Altın vermeyli. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın emsaline rastlanılmamış, yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk bir şaheseridir.
Ölçüler: 13 x 17.5 x 9.5 cm.
Ağırlık: 495 gr.
Share
Ask a question
Ask a question
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ KARLIK
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı, Mısır gümüş damgalı. Kallavi ebatlarda. Yalın işçilikli, stilize tezyinli bordürler ile çevrili. Karlıklı, karlığı taşıma kulplu. Halka dipli, şişkin gövdeli, uzun imbiği süzgeçli. Kubbesel kapaklı, kapak tutamağı goncagül formunda. Taşıma kulplu. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın yüksek kıymete ve koleksiyon değerine sahip seçkin bir örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 45.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 29 x 24 cm.
Ağırlık: 2990 gr.
Share
Ask a question
Ask a question
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ HAMAM TASI
19.Yüzyıl başı. Osmanlı, İstanbul işi. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Gümüş, Osmanlı Rokokosu üslubunda kabartma (repoussé), kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile dekorlu. Şişkin ve yassı gövdeli, dar ağızlı, yüksek kenarlı, iri bombe göbekli. Omphalos’unda floral bir kompozisyon yer almakta, dış yüzeyi çepeçevre estetik girlandlar ile çevrili. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın nadir ele geçen koleksiyonluk örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 45.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 6 x 19 cm.
Ağırlık: 305 gr.
Share
Ask a question
Ask a question
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ KAHVEDAN
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Saray işi. Gümüş, kuğu (export) damgalı. Kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile tezyinli. “Mızıka-yı Hümâyun” üslubu çelenkler içerisinde Osmanlı sancakları ile silah ve müzik aletlerinden oluşan asalet armaları ile dekorlu. Ağız çevreleri ve dibi sıralı palmelerle çevrili, stilize floral tezyinatlı. Halka dipli, şişkin armudi gövdeli ve kulplu, kulbu Rokoko “S” kıvrımlı. Kubbesel kapaklı, kapak tutamağı goncagül formunda. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın yüksek kıymette nadir koleksiyonluk örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 45.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 18.5 x 9.5 cm.
Ağırlık: 343 gr.
Share
Ask a question
Ask a question
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ DİVİT
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Gümüş. Cübbe kolunun içinde yani yende taşınan tip kol diviti. Birbirine tesbit edilmiş mürekkep hokkası ve kalem muhafazasından (kalemdan) oluşmakta, hokka kapağı firuze taş montürlü, zengin altın vermeyli. Yalın işçilikli, kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile stilize bitkisel tezyinatlı. Zincirinde “Es Seyyid Mehmed Muhiddin, 1287” ibareli sahibinin gümüş mührü bulunmakta. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın yüksek kıymette koleksiyonluk örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 45.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 3 x 26 x 6 cm.
Ağırlık: 434 gr.
Divit, genellikle silindir biçimli bir kalemdan ile bir hokkadan oluşan yazı takımıdır. Kolay taşınması için kalemdan ve hokka birbirine bağlı olarak tasarlanmıştır. Hattatlar ve katipler divitlerini bellerine sardıkları kuşağın içinde taşırlar, kaymasın diye de “divit şiltesi” denen genelde deriden yapılan bir kılıf içine koyarlardı. Divitlerde hokka kalemdanın alt bölümüne dışarıdan bakıldığında görülmeyecek biçimli vidalı olarak yerleştirilir ya da üst bölümün kenarına perçinlenirdi. Divitler boy ve özelliklerine göre başlıca “hattat diviti”, “kâtip diviti” ve “kassam diviti” olarak üçe ayrılır. Birçok malzemeden yapılmış olan divitler mevcut olsa da abanoz, fildişi ve altından olanlarına son derece nadir tesadüf edilir. Divit sanatkarlarına “Devati” denilir. Divit yapımı hayli ustalık ve emek isteyen zor bir sanat dalıdır. Evliya Çelebi (1611-1682) divitçi esnafına ait dükkânların Beyazıt’ta kağıtçılar içinde bulunduğunu nakletmiştir. “Devati”ler / Divitçiler, Süleymaniye Camii avlu duvarı önünde boydan boya sıralanmış kırka yakın dükkânda ve bir kısmı da Üsküdar’da bugün Arakıyeci Hacı Cafer Mahallesi adını taşıyan yerde 1900 başlarına kadar faaliyetlerini sürdürmüşlerdir.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI 19.YÜZYIL ALTIN KAKMA HATTAT TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Usta damgalı. Hattat makası, kalemtıraş ve makta olmak üzere 3 parçadan müteşekkil, tam takım. Çelik gövdeleri altın kakma tekniği ile stilize tezyinatlı. Kalemtıraşı yavrulu, boynu vidalı. Orijinal muhafazası içerisinde. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden, takım olarak zor tesadüf edilen nadir koleksiyonluk eserdir.
Hattat Makası Uzunluk: 26.5 cm.
Makta Uzunluk: 12 cm.
Kalemtıraş Uzunluk: 18 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
SULTAN ABDÜLMECİD HAN DÖNEMİ “SARAY İŞİ” KALEMDAN
19.Yüzyıl ortası. Osmanlı. Saray işi. Sultan Abdülmecid Han (1839-1861) dönemi. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı için Sultani özelliklerde imal edilmiş. Sıvama altın vermeyli. Muhaddeb (dışbükey) çift kapaklı, açma mekanizmalı. Rumî üslubu tasarlanmış mürekkep haznelerinden oluşmakta, zemin katı muhafaza amaçlı. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı'nın yüksek zevkini gözler önüne seren estetik harikası ele geçmez müzelik şaheserdir.
Uzunluk: 21.5 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
SULTAN I.AHMED HAN TUĞRALI BERAT-I ŞERİFE / HİCRİ 1019
“Ahmed bin Mehmed Han el-muzaffer daima”
17.Yüzyıl başı. Osmanlı. Hicri 1019 / Miladi 1610 tarihli. Sultan I.Ahmed Han (1603–1617) el çekme tuğralı, 8 satır. Filigranlı ferman kâğıdı üzerine is mürekkebi kullanılarak divani hatla yazılmış.
1 Rebîulevvel 1019, Kütahya’ya bağlı Arslan Apa nahiyesine bağlı Ayaş Karyesi’nde vakıf olan Uruz Çiftliği’nden günlük 1 akçe hissenin sahibi Hasan’ın elindeki beratın yenilenmesi hakkında.
Ölçüler: 45.5 x 21 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI FERAŞET-I ŞERİFE / HİCRİ 1240
“Mahmud Han bin Abdülhamid el-muzaffer daima”
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Hicri 1240 tarihli. Büyük boy. Sultan tuğrası surhla (kırmızı mürekkep) çekilmiş. Zerefşanlı. Filigranlı Ferman kâğıdı üzerine divani hatla altın, kırmızı, yeşil ve siyah renk mürekkep kullanılarak yazılmış.
11 Muharrem 1240, Ferraş-ı Şerife mutasarrıf olan El-hac Mehmed Emin’in vefat etmesiyle Haremeyn-i Şerefeyn evkafı nazırı olan Ebubekir Ağa’nın göreve layık görülmesi hakkında.
İslam Halifesi olan Osmanlı Sultanı iradesinde verilen bu görevlere “Hizmet-i müstevcibü’l-mefharet” yani iftihar edilecek hizmet denilirdi.
Ölçüler: 150 x 50 cm.
Ferâşet, Kâbe-i Muazzama ve Peygamberimiz’in Hücre-i Saadet’i başta olmak üzere mübarek mekânların süpürülmesi ve temiz tutulması için kullanılan kelimedir. Ferraş ise Haremeyn-i Şerifeyn’i yani Mekke-i Mükerreme ve Medine-i Münevvere’deki mukaddes yerleri temizleyen hizmetliler için kullanılan kelimedir.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI FERAŞET-İ ŞERİFE ÇANTASI
19.Yüzyıl sonu. Osmanlı. Evkaf Nezareti’nde Surre-i Hümâyûn Alayı ile birlikte gönderilen Feraşet-i Şerife Çantası. Surre Alayı’nın uzun ve çetin yol şartlarına dayanıklı olacak şekilde özel olarak deriden imal edilmiş, bir yüzünde gönderenin diğer yüzünde ise feraşet vekilinin (alıcının) ismi yazılı. Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Bi-mennihi taala Mekke-i Mükerreme’de Babu’l-umre itisalinde delilimiz Kürdizade Derebağ-yı Hanifi-i Celile müsevvidi faziletlü Abdülkadir Efendi Hazretlerine, 1340” ve “Bi-mennihi taala der-aliyede Sultan Bayazid’de Parmakkapı’da Emin Bey Mahallesinde Beğlikçi merhum el-Hac Mustafa Efendizade atufetlü el-Hac Mehmet Sadık Beyefendi Hazretlerine, 1318” ibareli.
Osmanlı’da Haremeyn-i Şerîfeyn’i temizleme hizmetine “Feraşet”, temizleyen hizmetlilere “Ferraş”, vekillerine ise “Feraşet Vekili” denilirdi. İslam Halifesi olan Osmanlı Sultanı iradesinde feraşet ile ilgili verilen görevlere ise “Hizmet-i Müstevcibü’l-Mefharet” yani iftihar edilecek hizmet denilirdi. Benzer örnekleri müze koleksiyonlarında yer alan, yüksek kıymete ve manevi özelliklere sahip ele geçmez müzelik eserdir.
Ölçüler: 33 x 37 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI 19.YÜZYIL DİVAL İŞİ HAT İSTİFİ
19.Yüzyıl sonu. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han Halifeliği dönemi. İpek atlas üzerine altın suyuna batırılmış gümüş telle dolgu sarma tekniğinde (dival işi) tatbik edilmiş. Müsenna (aynalı yazı) hat ile Tevbe Suresi’nin 18.Ayeti “İnnemâ ya’muru mesâcidallâhi men âmene billâhi vel yevmil âhir…”, üstteki madalyonlar içerisinde ise sağda “Allah (C.C)”, solda “Muhammed (S.A.S)” lafzı yer almakta. İstif dışında kalan bölümler hatayî, penç ve yaprak motifleri ile stilize tezyinli. Bu müsenna hat istifi “Şişli Camii” giriş kapısında mermer üzerine kullanılmıştır. Koleksiyonluk değere ve manevi kıymete sahip nadir tesadüf edilen eserdir.
Referans: Al-Astaar al-Haramayn / Hülya Tezcan, 1996
Ölçüler: 73 x 78 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI 19.YÜZYIL ŞEYHÜLİSLAM CÜPPESİ ve AKSESUARLARI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Şeyhülislam Cüppesi, Sürre Alayı kamçısı, madalyalar ve kurdeleleri, bant, kafalık ve orijinal fotoğraftan oluşan 9 parçalık koleksiyon. Şeyhülislam cüppesi yeşil renkte, hakim yakalı, geniş kollu, parlak yeşil astarlı. Altın suyuna batırılmış gümüş telle dolgu sarma tekniğinde (dival işi) tatbik edilmiş Barok üslubunda kıvrık dal, yaprak ve çiçek motiflerinden oluşan kompozisyonlar ile bezeli. Şeyhülislamın madalya grubu “Osmanîye Nişanı, Kanun-i Esasî Madalyası ve Hicaz Demiryolları Madalyası” ile madalya kurdelelerinden oluşmakta. Şeyhülislamın koleksiyondaki eserlerle poz verdiği orijinal fotoğraf ile. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’na ait belgesel özellikli, emsaline rastlanılmamış yüksek kıymette ele geçmez koleksiyondur.
Cübbe Uzunluk: 136 cm.
Kamçı Uzunluk: 88 cm.
Osmani Nişan Ölçüsü: 60 mm.
Hicaz Demiryolu Madalya Ölçüsü: 30 mm.
Kanun-u Esasi Madalya Ölçüsü: 27 mm.
Share
Ask a question
Ask a question
MEKKE EMİRİ ŞERİF HÜSEYİN’E AİT TELKÂRİ GÜMÜŞ SAVATLI TABAKA
Sultan II.Abdülhamid Han tarafından 1908’de atanan Şerif Hüseyin’e ait. Telkari işçiliği ile gümüşten imal edilmiş, savat işçiliği ile dekore edilmiş, ajurlu. Merkezde yer alan kitabesi savat tekniği ile “Mayor Hellig Cruz Bey’den Emîr-i Kıbrıs Hüseyin Bey hazretlerine” ibareli. Müstesna eserin her iki yüzünde çiçek ve kıvrık dallardan oluşan yoğun bir bezeme, ağız çevresinde ise habbelerden oluşan bir suyolu mevcut, kilit mekanizmalı. Fevkalade kondisyonda.
Hüseyin bin Ali el-Haşimi (Şerif Hüseyin) 1916 yılında bağımsızlığını ilan ederek kendini Hicaz Kralı ilan etmiş, Arabistanlı Lawrence ile birlikte isyana önderlik etmiştir. Versailles Antlaşması'nı kabul etmemesi nedeniyle İngilizler ile arası açılmış, İhvan tarafından yakalanarak Kıbrıs adasına sürgün edilmiştir. Müstesna eser, Şerif Hüseyin’in Kıbrıs’ta bulunduğu dönemde Belediye Başkanı Hellig Cruz tarafından kendisine hediye edilmiştir. Belgesel ve tarihi değere sahip yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 13 x 8 cm.
Ağırlık: 185 gr.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI SARAY İŞİ MURASSA KEMER TOKASI
18.Yüzyıl veya öncesi. Osmanlı. Muh. Sultan III.Mustafa Han dönemi. Saray işi, murassa. Gümüş, altın vermeyli. Merkezi palmet biçimli birbirine kilit sistemi ile bağlı 3 parçadan müteşekkil, battal boy. Osmanlı Rokokosu üslubunda stilize tezyinatlı, gümüş sırmalı. Altın vermey aplike plakalar ile zenginleştirilmiş. Kum incileri, yakut ve zümrüt gibi değerli ve yarı değerli taşlar ile bezenmiş. Benzer örnekleri Sadberk Hanım Müzesi ve diğer müze koleksiyonlarında yer alan yüksek kıymette nadir koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 12 x 31 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ MEŞİN SALTANAT KAYIĞI KUPASI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Sultani özelliklerde, Saltanat kayıkları için yapılan kupa formlu çamçaklardan. Üç renk deriden, yüzeyleri sırmalı ve yandan zarif kuplu olarak tasarlanmış. Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Sıhhat ve Afiyet Olsun” ibareli.
İmparatorluğun saltanat kayıklarından birine ait olan benzer örneği “Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu”nda yer almakta olup “Müze ve Koleksiyonlardan Deri Eserler” kitabının 65.sayfasında yayınlanmıştır. Fevkalade kondisyonda. Benzer örneği Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu’nda yer alan, yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Referans: Müze ve Koleksiyonlardan Deri Eserler, 2007 / Türkiye Deri Vakfı, Lütfü Dağtaş
Ölçüler: 11 x 10 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
KANUNÎ DÖNEMİ SARAY İŞİ BARUTLUK
16.Yüzyıl ortası. Osmanlı. Saray işi. Kanuni Sultan Süleyman Han dönemi. Hicri 961 / Miladi 1554 tarihli, ustası “Mustafi”, sahibi “Mustafa bin Ali”. Hatemkârî stili tezyinata sahip, ahşaptan yürek formunda oyulmuş. Üst seviye el işçiliği kazıma (grave) ve oyma tekniği ile stilize tezyinatlı, pirinç giydirme, pirinç çakma. Madalyonlar içerisi istifli hat ile “Sahibu Mustafa Ağa”, “Amel-i Mustafi” ve “Sene 961” ibareli. Ağız kısmı ve tıpası boynuzdan. Fevkalade kondisyonda. Benzer örneği Askeri Müze Koleksiyonu’nda yer alan yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheserdir.
Referans: Islamic Weapons, Maghrib to Moghul / Sayfa: 143
Askeri Müze Koleksiyonu / Sayfa: 156
Ölçüler: 25 x 11 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI 19.YÜZYIL ALTIN KAKMA “SULTANİ” ÇİFT PİŞTOV / ESLAH-I RAMİYE
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Çift. Usta damgalı. Osmanlı Rokokosu üslubunda altın kakma ile yoğun dekorlu ve “Afyon İşi” telkâri ve gümüş giydirme tezyinatlı. Namlu kitabesi altın kakma ile "ПМАР" ibareli. Edebiyatta ve halk dilinde "МИР" olarak kullanılan "Pamir / Pimar" kelimesi Sırpça "Barış" anlamına gelmektedir. Kabzası topuz formunda, gümüş dipçiği “Ay-Yıldız” motifli. Namlusu yoğun altın kakma stilize floral motiflerle bezeli, “Ay-Yıldız” detaylı. Orijinal harbili. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden, yüksek kıymette ele geçmesi zor koleksiyonluk şaheserlerdir.
Uzunluk: 52 cm. (her biri)
Osmanlı Devleti gerek eski Türk devletlerinden gelen askeri tecrübe ve teçhizat anlayışı gerek askeri teknolojilerin takibi ve gerekse bu teknolojilerin üretimi konusunda dengeyi çok iyi korumuş ve çağın gereksinimlerine ayak uydurmuştur. Askerliğe doğuştan yatkın olan Türklerde silah işlevselliğinin yanında estetiğiyle de ilgi konusudur. Osmanlı silahları biçimlerinin ve üstün niteliklerinin yanı sıra süslemeleriyle de sanat eseri niteliği taşır ve Osmanlı maden, tezhip, kuyumculuk, hat sanatlarının ortak ürünü niteliğindedir. Zengin ve çeşitli içeriğe sahip olan Osmanlı da kullanılan silahları; vurucu silahlar (eslah-i darbe), delici silahlar (eslah-i nafize), kesici silahlar (eslah-i cariha) ve atıcı silahlar (eslah-i ramiye) olarak dört ana bölüme ayırabiliriz. Küçük bir beylikten bir imparatorluk haline gelen Osmanlı Devleti’nin büyümesinde en büyük faktörlerden birisi de kullanmış oldukları silahlar ve silah teknolojilerini iyi takip etmeleri etkili olmuştur. Osmanlılar silahlar konusunda kısa zamanda büyük gelişmelere meç atmışlar ve bu gelişmeleri kısa sürede dünyanın pek çok ülkesine ulaştırmışlardır.
Piştov, çakmaklı ya da zemberekli ateşleme düzeneği olan yuvarlak, iri kabza başlı, uzun namlulu tabancalara verilen isimdir. Lehçe-i Osmani’de “bel piştovu”, “cep piştovu”, “kubur piştovu”, “döner piştov”, “dokuz patlar”...vs. gibi türleri olduğu bildirilir. Piştovlar beldeki silahlığa sokularak ya da at üstünde eğerin baş tarafına sağa ya da sola asılan deri kuburlarda taşınırdı. Osmanlı tabancaları, mekanizma bakımından Avrupa tabancalarıyla aynı gelişim göstermekle birlikte, yapı ve biçim olarak bu tabancalardan farklı özelliklere sahiptir. Osmanlı tabancalarının en eski örneklerinde, namlu ya da mekanizma üzerinde çeşitli yazılara rastlanır. Bu yazı ve ibareler kontrol damgaları, sahibinin adı, yapan usta adları ya da tarih biçiminde karşımıza çıkar. Kiminde nadiren padişah tuğraları ve Osmanlı Saltanat Armaları’na da tesadüf edilir. 19.Yüzyılda “Tüfenkhane-i Amire” adıyla İstanbul Tophane’de silah üretimine geçildiği bilinmektedir. Bu döneme ait silahlarda “Tüfenkhane-i Amire” damgasını görmek mümkündür. Osmanlı tabancalarındaki süslemeler genellikle bitkisel motiflerden oluşur. Süsleme tekniği olarak da kabartma, altın ya da gümüş kakma, telkari ve Afyon işi gibi teknikler ağırlıklı olarak benimsenmiştir. Ayrıca bağa, mercan, akik gibi kıymetli taşlarda süslemede kullanılmıştır. Osmanlı tabancalarının her parçası ayrı ustanın elinden çıkmış olsa da üzerlerindeki süs ve motifler bir üslup bütünlüğünü gösterir.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI SARAY İŞİ ALTIN KAKMA TUĞRALI YATAĞAN / HİCRİ 1229
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Saray işi. Hicri 1229 tarihli, sahibi “Hasan Kalfa”, ustası “Amel-i Hüseyin”. Gümüş kını tuğralı, tuğrası okunamadı. Namlusu altın kakma tezyinatlı. Fildişi (filkulak) kabzalı, kabzası badem formlu iri mercanlarla bezeli, yarı değerli taş montürlü. Altın vermeyli. Namlusu altın kakma stilize tezyinatlı, Sultan tuğrası formunda “Amelühü Hüseyin, sahibi Hasan Kalfa” ibareli, 1229 tarihli. Kitabesinde Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Bu bıçağı kıl Mübarek, Ey kerim ü lâ Yezâl, sahibine verme Yârap, ömrü oldukça Zevâl” yazılı. Gümüş kını üst düzey repoussé (kabartma) işçiliği ile Rokoko üslubunda zengin dekorlu, altın vermeyli. Rokoko çamurluğu ajurlu. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 84 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI 19.YÜZYIL NİŞAN-I OSMANÎ ve MECİDÎ ŞEMSESİ / OSMANİYE ve MECİDİYE NİŞANI ŞEMSESİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. I.Rütbe. Darphane-i Âmire. 2 adet, altın ve gümüş üzerine mine işçilikli. Padişahın huzurunda kayd-ı hayat şartıyla takılan, Sultan Abdülaziz Han döneminde (Hicri 1278) ihdas edilmiş Nişan-ı Osmanî Şemsesi ve Sultan Abdülmecid Han döneminde (Hicri 1268) ihdas edilmiş Nişan-ı Mecidî Şemsesi. Osmanî şemsenin merkezi Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Osmanlı Devleti'nin Hükümdarı, Allah'ın yön göstermesine dayanan Abdülaziz Han”, Mecidî şemsenin merkezi ise Sultan tuğrası etrafında “Gayret, Hamiyet, Sadakat” ibareli. 1.derece yüksek kıymette nadir ve koleksiyonluk takımdır.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Ölçüler: 98 x 92 mm. (Mecidi)
91 x 91 mm. (Osmanî)
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI HANEDAN MENSUBU
19.Yüzyıl. Osmanlı. Tuval üzeri yağlıboya.
Aziziye Fesli Hanedan mensubu (1/1 ölçülerde) interior.
Ölçüler: 192.5 x 117.5 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ (MİNİ) ŞEHZADE PALASI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Çocuk şehzade için Sultani özelliklerde ve küçük ebatlarda özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. Namlusu (bıçağı) altın kakma tezyinatlı, kitabesi Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Maşallah” ibareli. Kabzası gergedan boynuzundan, gümüş balçaklı. Gümüş kını deri kaplı, bilezikli ve askı kancalı. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Sarayı’ndaki estetik anlayışının aykırı boyutlara ve işçiliğe sahip en nadide örneklerinden, yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Uzunluk: 63 cm.
Share
Ask a question
Ask a question
ŞEHZADE AHMED NURİ EFENDİ’YE AİT SUNUM TAKIMI
“Devletlü Necâbetlü Ahmed Nuri Efendi Hazretleri”
19.Yüzyıl sonu. Osmanlı. Saray işi. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) dönemi. Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Devletlü Necâbetlü Ahmed Nuri Efendi Hazretleri, 1324” ibareli. Sultan II.Abdülhamid Han’ın Şehzadesi Ahmed Nuri Efendi için Osmanlı Rokokosu üslubunda özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş 4 adet sunum tabağı. Gümüş kaplama, repoussé işçilikli zengin bordürlü merkezde Sultan tuğralı asalet arması ile dekorlu. Fevkalade kondisyonda. Hanedan’a özel yapılmış, yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk eserlerdir.
Çap: 22 cm. (her biri)
Share
Ask a question
Ask a question
FRANSIZ 19.YÜZYIL “LE PETIT PROTECTOR” YÜZÜK SİLAH
19.Yüzyıl. Fransız. Le Petit Protector. Literatüre göre en eski ve en küçük silahlardan biri olarak kabul edilen yüzük şeklinde yapılmış silindirik namlulu antika silah. 7 mermi kapasiteli, orijinal yedek silindirli. İşaret parmağına takılarak baş parmak ile tetiklenecek şekilde tasarlanmış. Alman gümüşü yüzük kısmı kazıma (grave) işçiliği ile estetik tezyinli. Orijinal muhafazası ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Ele geçmez nadirlikte ve kıymette gerçek koleksiyonluk eserdir.
Yüzük Ölçüsü: 42 x 27 mm.
Share
Ask a question
Ask a question