"TÜRK KÜLTÜR ve SANAT DÜNYA'SINDA İZ BIRAKMIŞ BİR AİLENİN ÖZEL KOLEKSİYON MÜZAYEDESİ"
Arthill Müzayedeleri, konusunun en değerli uzman ve otoritelerinin ekspertiz ve katkıları ile hazırlanmakta, Türk ve İslam Eserleri Müzesi, Ayasofya Müzesi, Türbeler, Vakıflar ve Askeri Müze uzmanlarının onayı ile gerçekleşmektedir.
Eserlere pey vermek ve "Online Canlı Müzayede"ye katılmak için web sitemiz üzerinden üye olunuz. Müzayedelerimizde uygulanan komisyon oranı %15, KDV oranı ise %20'dir. Ödeme süresi müzayede bitiminden sonra "7" (yedi) iş günüdür, ödemelerde o günkü "TCMB" döviz kuru esas alınır. Açık arttırma sonrası "SATIŞ İPTALİ, CAYMA HAKKI, veya ALIMDAN VAZGEÇME" söz konusu değildir, cezai şart olarak %35 aracılık hizmeti uygulanır.
Arthill Müzayedeleri'nde satışa sunulan tüm eserler "The Ritz-Carlton Istanbul" Süzer Plaza S2'de yer alan "Arthill Gallery"de sergilenmektedir. Müzayede süresince galerimizi 12.00 / 19.00 (Pazar hariç) saatlerinde ziyaret ederek eserleri yakından inceleyebilir ve uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.
BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU (1911-1975)
"Eyüboğlu'ndan Reis'e Mektup"
İmzalı. 1954 tarihli. Kağıt üzeri suluboya. İthaflı, resimli mektup.
Bedri Rahmi Eyüboğlu’ndan “Reis” diye hitap ettiği yakın dostuna ithaflı ve ıslak (iki adet) imzalı, 3.12.1954 tarihli suluboya resimli mektup, 2 sayfa. Mektubun içeriği “Bedri Rahmi” ve eşi “Eren Eyüboğlu”nun açacakları sergi ve dostlukları hakkındadır. Benzer örnekler “Biz mektup yazardık! Bedri Rahmi Eyüboğlu ve Çağdaşlarından Mektuplar” isimli kitapta yer almaktadır.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: Biz mektup yazardık! Bedri Rahmi Eyüboğlu ve Çağdaşlarından Mektuplar, 2015 / Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
E.Benezit / Cilt: 4 Sayfa: 231
Ölçüler: 30 x 23 cm.
Bedri Rahmi, 1911 yılında Giresun Görele'de doğdu. Trabzon Lisesi'nde okurken, 1927'de bu okula resim öğretmeni atanan Zeki Kocamemi'nin öğrencisi oldu. Onun derslerinin etkisi ve okul müdürünün özendirmesiyle 1929'da İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi'ne (Mimar Sinan Üniversitesi) girdi. Burada Nazmi Ziya ve İbrahim Çallı'nın öğrencisi oldu. 1930'da eğitimini bitirmeden, ağabeyi Sabahattin Eyüboğlu'nun yanına Paris'e gitti. Orada André L’hote'un yanında resim çalıştı. Daha sonra evleneceği Rumen asıllı eşi Eren Eyüboğlu ile de burada tanıştı. Yurda döndükten sonra 1934'te D Grubu'nun dördüncü sergisine otuz resmi ile katıldı. İlk kişisel sergisini de aynı yıl Bükreş'te açtı. 1936'daki diploma yarışmasında Hamam adlı kompozisyonuyla birinci oldu. Aynı yıl Moskova'da düzenlenen Çağdaş Türk Sanat Sergisi'ne katıldı. 1937'de Cemal Tollu'yla birlikte Akademi'nin Resim Bölümü Şefi Léopold Lévy'nin asistanı daha sonra da atölye hocası olmuştur. 1950’de Paris'e gitti. 1958'de Uluslararası Brüksel Sergisi için 272 m²'lik bir mozaik pano gerçekleştirdi ve bu eseriyle serginin büyük ödülü olan altın madalyayı kazandı. Bundan bir yıl sonra Paris'teki NATO yapısı için, şimdi Brüksel'de bulunan, 50 m²'’lik bir mozaik pano hazırladı. 1960 ve 1961'de iki kez ABD'ye gitti. 1969'da Sao Paulo Bienali'nde (iki yıllık sergi) onur madalyası kazandı. Ayrıca 1940'ta Devlet Resim ve Heykel Sergisi'nde resim dalında üçüncülük, 1943'te aynı serginin 4.sünde ikincilik ve 1972'de de 33. sergide birincilik ödülünü aldı. Bedri Rahmi 1927'de başladığı resim öğretmenliğini ölümüne kadar sürdürmüş, Akademi'deki atölyesinde sayısız öğrenci yetiştirmiştir. Değişik araç-gereç ve farklı tekniklerle oluşturduğu işlerinde, Batı sanatının zengin deneyim ve birikimleriyle, yöresel ve geleneksel halk sanatının ürünleri arasında, kendi sanat anlayışına özgü köprüler kurdu. Çağımızın sanat anlayışı içinde daha çok renge önem veren bir ressamımızdır. Az malzemeyle çok şey anlatma sanatı olarak tanımladığı halk sanatı, Bedri Rahmi’nin coşku dolu bir üretimle biçimlenen resimlerinde, tükenmez bir kaynak oluşturur. Çağdaş resim sanatımızda, bu kaynağı ilk keşfeden ve öğrencilerine özgün sanat üretmenin yollarını öncelikle bu kaynakta ve yaşamın içinde aramak gerektiğini esinlendiren o olmuştur. Aynı zamanda bir sanat yazarı olarak da, dönemine büyük katkıda bulunmuştur. Eserlerinde Anadolu’ya özgü motif ve konularla, batı resminin teknik olanaklarını birleştirerek bir senteze ulaşmıştır. Yağlıboya resmin yanı sıra oyma baskı, mozaik ve seramik dallarında eserler vermiştir.
NEJAD MELİH DEVRİM (1923-1995)
“Soyut Kompozisyon”
İmzalı. Tarihli. Kağıt üzeri suluboya.
Şakir Paşa Ailesi’nden Mehmed Şakir Paşa’nın kızı Fahrelnissa Zeid’in oğlu olan sanatçının koleksiyon değeri yüksek eserlerindendir.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: E.Benezit / Cilt:3 Sayfa: 552
Ölçüler: 60 x 46 cm.
NİL GEREDE (d.1938)
“Soyut Kompozisyon”
İmzalı. Mukavva üzeri yağlıboya.
Arkası sergi etiketli. Etikette “Nil Gerede, 31 x 46.5, Mukavva üzeri yağlıboya Kompozisyon, 150.000” yazmakta.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Ölçüler: 46.5 x 31 cm.
ALİYE BERGER (1903-1974)
“Nargile”
İmzalı. Özgün (tek) Gravür. “Nargile” ibareli.
Şakir Paşa Ailesi’nden Mehmed Şakir Paşa’nın kızı Aliye Berger’in 1966’da çıkan yangın sonucu evi ve atölyesi çalışmalarıyla birlikte yok olmuş, günümüze az sayıda eseri intikal etmiştir. Sanatçının koleksiyon değeri yüksek ele geçmez eserlerindendir.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: Aliye Berger Yaşamı Sanatı Yapıtları, 1980 / Ferit Edgü
Ölçüler: 34 x 24 cm.
ALİYE BERGER (1903-1974)
“Bektaşi”
İmzalı. Özgün (tek) Gravür. “Bektaşi” ibareli.
Bektaşi Serisi’nden diğer bir eser “İstanbul Resim Heykel Müzesi Koleksiyonu’nda yer almakta ve “GSA Hat Koleksiyonu ve Kaligrafik Eğilimler” temalı sergi salonunda sergilenmektedir.
Şakir Paşa Ailesi’nden Mehmed Şakir Paşa’nın kızı Aliye Berger’in 1966’da çıkan yangın sonucu evi ve atölyesi çalışmalarıyla birlikte yok olmuş, günümüze az sayıda eseri intikal etmiştir. Sanatçının koleksiyon değeri yüksek ele geçmez eserlerindendir.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: Aliye Berger Yaşamı Sanatı Yapıtları, 1980 / Ferit Edgü
Ölçüler: 75.5 x 28.5 cm.
SELİM TURAN (1915-1994)
“Soyut Kompozisyon”
İmzalı. 1960 tarihli. Kağıt üzerine karışık teknik ve guaj.
Selim Turan’ın dikey kurgu mantığının oluştuğu en önemli ve en özgün dönemine ait, sanatçının koleksiyon değeri yüksek ele geçmez eserlerindendir.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: Selim Turan (Tez - Antitez – Sentez), 2016 / Yapı Kredi Yayınları
Ölçüler: 48 x 33 cm.
FAHRELNİSSA ZEİD (1901-1991)
“Soyut Kompozisyon”
Islak imzalı. Litografi, 11/20 edisyon numaralı.
Edition 11/20 (Paris dönemi)
Fahrelnissa Zeid’in, Paris’te hazırladığı 20 adetlik serinin 11 numaralı eseri. Sanatçının, 15/20 numaralı eseri “Carnegie Museum of Art, USA” koleksiyonunda (Envanter No: 55.75.2) yer almaktadır.
Şakir Paşa Ailesi’nden Mehmed Şakir Paşa’nın kızı Fahrelnissa Zeid’in nadir tesadüf edilen koleksiyon değeri yüksek eserlerindendir.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: E.Benezit / Cilt: 10 Sayfa: 878
Ölçüler: 62.5 x 47.5 cm.
1901 yılında İstanbul, Büyükada’da Şakirpaşa Konağı’nda doğdu. 13 yaşında resimle ilgilenmeye başlayan Zeid, 1920'de Sanayi-i Nefise Mektebi'nde ilk kız öğrenci olarak sanat eğitimine başladı. Modern Türk Resmi'nin doruklarından biri olarak nitelendirilen sanatçı, sanata düşkün Şakir Paşa Ailesi'nin bir ferdidir. Fahr-el Nissa Zeid, diplomat, hattat ve tarihçi Şakir Paşa'nın kızı, Sadrazam Cevat Paşa'nın yeğeni, yazar Cevat Şakir Kabaağaçlı'nın (Halikarnas Balıkçısı) ve ressam Aliye Berger'in kardeşidir. Ressam Nejat Devrim ve tiyatro sanatçısı Şirin Devrim, Zeid'in ilk eşi yazar İzzet Melih Devrim'den olan çocuklarıdır. Zeid, seramik sanatçısı Füreyya Koral'ın ve ressam Can Kabaağaçlı'nın da teyzesidir. Fahr el Nissa Zeid, ilk evliliğini tanınmış yazar Edip İzzet ile, ikinci evliliğini de 1954 yılında Irak Kraliyet Ailesi'nin üyesi ve Irak'ın Berlin ve Londra Büyükelçisi Emir Zeid ile yapmıştır. Eşinin görevi dolayısıyla Avrupa'nın sanat merkezlerinde yaşama fırsatı bulmuş ve resim çalışmalarına aralıksız devam etmiştir. Kendi yaşamı ve sanatını anlatan bir kitabı da bulunmaktadır. Lirizm ve romantizme dönük resimleriyle ve son döneminde yoğunlaştığı portreleri ile tanınmıştır. 1994'te Washington'daki National Museum of Women in the Arts'da, ”Arab Women Artists” (Arap Kadın Sanatçılar) başlığıyla düzenlenen sergide yapıtları yer alan Fahr El Nissa Zeid 1991 yılında Ürdün-Amman'da ölmüştür.
FERNAND LÉGER (1881-1955)
“Lunes en Papier”
Renkli Litograf, açık edisyon. Paris.
Fernand Léger ve André Malraux tarafından hazırlanan “Lunes en Papier” isimli eserden, muhtemelen (dönem) müze baskısı.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Refrans: Lunes en Papier, 1921 / André Malraux, Fernand Léger (Paris, éditions de la Galerie Simon)
Referans: E.Benezit / Cilt: 6 Sayfa: 541
Ölçüler: 50 x 34 cm.
FÜREYA KORAL (1910-1997)
“Hitit Güneşi”
Islak imzalı, 1954 tarihli. Serigrafi. Sanatçının "Hitit Uygarlığı"ndan etkilenerek yaptığı ikonik çalışmalarından.
Şakir Paşa Ailesi’nden Mehmed Şakir Paşa’nın torunu Füreya Koral’ın serigrafi tekniği ile yaptığı çalışmalardan.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: Füreya, 2017 / Kale - Karoly Aliotti, Nilüfer Şaşmazer, Farah Aksoy
Ölçüler: 50 x 34 cm.
Türkiye'de çağdaş seramiğin öncüsü Füreya Koral, 1910 yılında Büyükada'da doğdu. Babası Mehmet Emin Koral, annesi Şakir Paşa'nın kızı Hakkiye Hanım’dır. Şakir Paşa Ailesi üyesi olarak iyi bir öğrenim gördü, sanatla iç içe bir yaşamı oldu. Ressam Fahrelnissa Zeid ile Aliye Berger teyzeleri, yazar Cevat Şakir Kabaağaçlı ise dayısıdır. Notre Dame de Sion Kız Lisesi'nde öğrenim gördü, bir süre İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü’ne devam etti. Charles Berger'den özel keman dersleri aldı. İlk evliliğini Bursalı bir çiftlik sahibi, ikinci evliliğini ise Kılıç Ali ile yaptı. 1938'e dek eşi ile Mustafa Kemal'in yakın çevresinde bulundu. 1940-1944 arasında müzik eleştirileri yazdı, çeviriler yaptı. 1945'te verem teşhisi kondu, tedavi için 1947'de İsviçre Leysen'de bir sanatoryuma gitti. Teyzesi Fahrelnissa Zeid ve Aliye Berger’in hastalığı süresince sanatla uğraşıp vaktini geçirmesi için gönderdikleri seramik alet ve materyalleri ile seramikçiliğe ilk adımını attı. Hastalığı yendi, çalışmalarını Fransız seramikçi Georges Serré'nin desteği ile Paris'te sürdürdü. İlk seramik ve taş baskı sergisini 1951'de Paris'te M.A.I Sanat Galerisi'nde açtı. Seramiğe Türkiye'de devam etmek için Paris'te yaptırdığı seramik fırınını İstanbul'a getirtti. 1954’te Şakir Paşa Apartmanı'nda özel bir atölye kurdu ve yirmi yıl bu atölyede çalıştı. 1957'de Rockefeller öğrenim bursu ile Amerika’ya davet edildi, daha sonra Meksika'ya giderek Aztek ve Maya kültürlerine dair araştırmalar yaptı. Seramiği mimaride kullanmadaki öncü girişimi en önemli adımlarındandır. 1955'te Cannes Milletlerarası Sergisi'nde Gümüş Madalya, 1962'de Prag Milletlerarası Sergisi'nde Altın Madalya, 1967'de İstanbul'da Gümüş Madalya, Washington Smithson Enstitüsü'nde ödül, Fransa Vallarius Bienali’nde Onur Diploması, 1981'de Kültür Bakanlığı Özel Ödülü, 1986'da Sedat Simavi Vakfı Plastik Sanatlar Ödülü ile ödüllendirildi. 1951’den itibaren yurt içinde ve dışında 32 sergi açtı. Eserleri Paris'teki Salon d'Octobre, Meksiko Modern Sanat Müzesi, Prag Napstkovo Müzeum ve Washington Smitshonian Institute’de sergilendi.
FÜREYA KORAL (1910-1997)
“Hitit Güneşi”
Islak imzalı, 1954 tarihli. Serigrafi. Sanatçının "Hitit Uygarlığı"ndan etkilenerek yaptığı ikonik çalışmalarından.
Şakir Paşa Ailesi’nden Mehmed Şakir Paşa’nın torunu Füreya Koral’ın serigrafi tekniği ile yaptığı çalışmalardan.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: Füreya, 2017 / Kale - Karoly Aliotti, Nilüfer Şaşmazer, Farah Aksoy
Ölçüler: 50 x 34 cm.
Türkiye'de çağdaş seramiğin öncüsü Füreya Koral, 1910 yılında Büyükada'da doğdu. Babası Mehmet Emin Koral, annesi Şakir Paşa'nın kızı Hakkiye Hanım’dır. Şakir Paşa Ailesi üyesi olarak iyi bir öğrenim gördü, sanatla iç içe bir yaşamı oldu. Ressam Fahrelnissa Zeid ile Aliye Berger teyzeleri, yazar Cevat Şakir Kabaağaçlı ise dayısıdır. Notre Dame de Sion Kız Lisesi'nde öğrenim gördü, bir süre İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü’ne devam etti. Charles Berger'den özel keman dersleri aldı. İlk evliliğini Bursalı bir çiftlik sahibi, ikinci evliliğini ise Kılıç Ali ile yaptı. 1938'e dek eşi ile Mustafa Kemal'in yakın çevresinde bulundu. 1940-1944 arasında müzik eleştirileri yazdı, çeviriler yaptı. 1945'te verem teşhisi kondu, tedavi için 1947'de İsviçre Leysen'de bir sanatoryuma gitti. Teyzesi Fahrelnissa Zeid ve Aliye Berger’in hastalığı süresince sanatla uğraşıp vaktini geçirmesi için gönderdikleri seramik alet ve materyalleri ile seramikçiliğe ilk adımını attı. Hastalığı yendi, çalışmalarını Fransız seramikçi Georges Serré'nin desteği ile Paris'te sürdürdü. İlk seramik ve taş baskı sergisini 1951'de Paris'te M.A.I Sanat Galerisi'nde açtı. Seramiğe Türkiye'de devam etmek için Paris'te yaptırdığı seramik fırınını İstanbul'a getirtti. 1954’te Şakir Paşa Apartmanı'nda özel bir atölye kurdu ve yirmi yıl bu atölyede çalıştı. 1957'de Rockefeller öğrenim bursu ile Amerika’ya davet edildi, daha sonra Meksika'ya giderek Aztek ve Maya kültürlerine dair araştırmalar yaptı. Seramiği mimaride kullanmadaki öncü girişimi en önemli adımlarındandır. 1955'te Cannes Milletlerarası Sergisi'nde Gümüş Madalya, 1962'de Prag Milletlerarası Sergisi'nde Altın Madalya, 1967'de İstanbul'da Gümüş Madalya, Washington Smithson Enstitüsü'nde ödül, Fransa Vallarius Bienali’nde Onur Diploması, 1981'de Kültür Bakanlığı Özel Ödülü, 1986'da Sedat Simavi Vakfı Plastik Sanatlar Ödülü ile ödüllendirildi. 1951’den itibaren yurt içinde ve dışında 32 sergi açtı. Eserleri Paris'teki Salon d'Octobre, Meksiko Modern Sanat Müzesi, Prag Napstkovo Müzeum ve Washington Smitshonian Institute’de sergilendi.
SABRİ BERKEL (1907-1993)
“Resimsel Motif”
Islak imzalı, 1965 tarihli. Serigrafi.
Eser, “Sabri Berkel” Kitabının 100.sayfasında yer almaktadır.
Literatür: Sabri Berkel, 1988 / Arçelik, Jale Erzen ( Sayfa:100)
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: E.Benezit / Cilt:2
Ölçüler: 24 x 15 cm.
ELİF NACİ (1898-1987)
“Soyut Kompozisyon”
İmzalı. Kağıt üzeri suluboya. Arkası ithaflı ve imzalı, 17.Ocak.1980 tarihli.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Ölçüler: 13 x 21 cm.
OYA ZAİM KATOĞLU (1940-2024)
“Kayıkhaneli Yalı”
İmzalı. 1983 tarihli. Kağıt üzeri guaj.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Ölçüler: 15.5 x 9 cm.
NİYAZİ TOPTOPRAK (d.1950)
"Ressam Selim Turan Portresi"
İmzalı. 19.Mart.1987 tarihli. Kağıt üzeri karışık teknik.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Ölçüler: 15 x 12.5 cm.
METİN ELOĞLU (1927-1985)
“Soyut Kompozisyon”
İmzalı. Duralit üzeri yağlıboya.
Sanatçınınn nadir tesadüf edilen erken dönemine ait koleksiyon değeri yüksek eserlerindendir.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Ölçüler: 23.5 x 35 cm.
METİN ELOĞLU (1927-1985)
“Soyut Kompozisyon”
İmzalı. Duralit üzeri yağlıboya.
Sanatçınınn nadir tesadüf edilen erken dönemine ait koleksiyon değeri yüksek eserlerindendir.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Ölçüler: 39 x 25.5 cm.
HASAN KAPTAN (d.1942)
“Balıklı Kompozisyon”
İmzalı. 1954 tarihli. Kağıt üzeri karışık teknik.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Ölçüler: 24.5 x 34 cm.
CİHAT BURAK (1915-1994)
İmzalı. Gravür. 2 adet.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Ölçüler: 18.5 x 26 cm. - 12.5 x 25 cm.
GUILLERMO SILVA SANTAMARIA (1921-2007)
"Pajarero"
İmzalı, 1957 tarihli. Litograf. Füreya Koral’a ithaflı.
Sanatçı tarafından Füreya Koral'a “Para Fureya con mi amistad, G.Silvas, Mexico 1957 / Füreya’ya dostluğumla, G.Silvas, Meksika 1957 ” şeklinde ithaflı ve ıslak imzalı.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Ölçüler: 28.5 x 22 cm.
FÜREYA KORAL (1910-1997)
“Hitit Güneşi”
Islak imzalı, 1954 tarihli. Serigrafi. 2 adet, teki imzalı. Sanatçının "Hitit Uygarlığı"ndan etkilenerek yaptığı ikonik çalışmalarından.
Şakir Paşa Ailesi’nden Mehmed Şakir Paşa’nın torunu Füreya Koral’ın serigrafi tekniği ile yaptığı çalışmalardan.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: Füreya, 2017 / Kale - Karoly Aliotti, Nilüfer Şaşmazer, Farah Aksoy
Ölçüler: 50 x 34 cm.
Türkiye'de çağdaş seramiğin öncüsü Füreya Koral, 1910 yılında Büyükada'da doğdu. Babası Mehmet Emin Koral, annesi Şakir Paşa'nın kızı Hakkiye Hanım’dır. Şakir Paşa Ailesi üyesi olarak iyi bir öğrenim gördü, sanatla iç içe bir yaşamı oldu. Ressam Fahrelnissa Zeid ile Aliye Berger teyzeleri, yazar Cevat Şakir Kabaağaçlı ise dayısıdır. Notre Dame de Sion Kız Lisesi'nde öğrenim gördü, bir süre İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü’ne devam etti. Charles Berger'den özel keman dersleri aldı. İlk evliliğini Bursalı bir çiftlik sahibi, ikinci evliliğini ise Kılıç Ali ile yaptı. 1938'e dek eşi ile Mustafa Kemal'in yakın çevresinde bulundu. 1940-1944 arasında müzik eleştirileri yazdı, çeviriler yaptı. 1945'te verem teşhisi kondu, tedavi için 1947'de İsviçre Leysen'de bir sanatoryuma gitti. Teyzesi Fahrelnissa Zeid ve Aliye Berger’in hastalığı süresince sanatla uğraşıp vaktini geçirmesi için gönderdikleri seramik alet ve materyalleri ile seramikçiliğe ilk adımını attı. Hastalığı yendi, çalışmalarını Fransız seramikçi Georges Serré'nin desteği ile Paris'te sürdürdü. İlk seramik ve taş baskı sergisini 1951'de Paris'te M.A.I Sanat Galerisi'nde açtı. Seramiğe Türkiye'de devam etmek için Paris'te yaptırdığı seramik fırınını İstanbul'a getirtti. 1954’te Şakir Paşa Apartmanı'nda özel bir atölye kurdu ve yirmi yıl bu atölyede çalıştı. 1957'de Rockefeller öğrenim bursu ile Amerika’ya davet edildi, daha sonra Meksika'ya giderek Aztek ve Maya kültürlerine dair araştırmalar yaptı. Seramiği mimaride kullanmadaki öncü girişimi en önemli adımlarındandır. 1955'te Cannes Milletlerarası Sergisi'nde Gümüş Madalya, 1962'de Prag Milletlerarası Sergisi'nde Altın Madalya, 1967'de İstanbul'da Gümüş Madalya, Washington Smithson Enstitüsü'nde ödül, Fransa Vallarius Bienali’nde Onur Diploması, 1981'de Kültür Bakanlığı Özel Ödülü, 1986'da Sedat Simavi Vakfı Plastik Sanatlar Ödülü ile ödüllendirildi. 1951’den itibaren yurt içinde ve dışında 32 sergi açtı. Eserleri Paris'teki Salon d'Octobre, Meksiko Modern Sanat Müzesi, Prag Napstkovo Müzeum ve Washington Smitshonian Institute’de sergilendi.
FÜREYA KORAL (1910-1997)
“Hitit Güneşi”
Islak imzalı, 1954 tarihli. Serigrafi. 2 adet, teki imzalı. Sanatçının "Hitit Uygarlığı"ndan etkilenerek yaptığı ikonik çalışmalarından.
Şakir Paşa Ailesi’nden Mehmed Şakir Paşa’nın torunu Füreya Koral’ın serigrafi tekniği ile yaptığı çalışmalardan.
Provenans: Türk Kültür ve Sanat Dünyası’nda iz bırakmış bir ailenin “Özel Koleksiyonu”ndan.
Referans: Füreya, 2017 / Kale - Karoly Aliotti, Nilüfer Şaşmazer, Farah Aksoy
Ölçüler: 50 x 34 cm.
Türkiye'de çağdaş seramiğin öncüsü Füreya Koral, 1910 yılında Büyükada'da doğdu. Babası Mehmet Emin Koral, annesi Şakir Paşa'nın kızı Hakkiye Hanım’dır. Şakir Paşa Ailesi üyesi olarak iyi bir öğrenim gördü, sanatla iç içe bir yaşamı oldu. Ressam Fahrelnissa Zeid ile Aliye Berger teyzeleri, yazar Cevat Şakir Kabaağaçlı ise dayısıdır. Notre Dame de Sion Kız Lisesi'nde öğrenim gördü, bir süre İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü’ne devam etti. Charles Berger'den özel keman dersleri aldı. İlk evliliğini Bursalı bir çiftlik sahibi, ikinci evliliğini ise Kılıç Ali ile yaptı. 1938'e dek eşi ile Mustafa Kemal'in yakın çevresinde bulundu. 1940-1944 arasında müzik eleştirileri yazdı, çeviriler yaptı. 1945'te verem teşhisi kondu, tedavi için 1947'de İsviçre Leysen'de bir sanatoryuma gitti. Teyzesi Fahrelnissa Zeid ve Aliye Berger’in hastalığı süresince sanatla uğraşıp vaktini geçirmesi için gönderdikleri seramik alet ve materyalleri ile seramikçiliğe ilk adımını attı. Hastalığı yendi, çalışmalarını Fransız seramikçi Georges Serré'nin desteği ile Paris'te sürdürdü. İlk seramik ve taş baskı sergisini 1951'de Paris'te M.A.I Sanat Galerisi'nde açtı. Seramiğe Türkiye'de devam etmek için Paris'te yaptırdığı seramik fırınını İstanbul'a getirtti. 1954’te Şakir Paşa Apartmanı'nda özel bir atölye kurdu ve yirmi yıl bu atölyede çalıştı. 1957'de Rockefeller öğrenim bursu ile Amerika’ya davet edildi, daha sonra Meksika'ya giderek Aztek ve Maya kültürlerine dair araştırmalar yaptı. Seramiği mimaride kullanmadaki öncü girişimi en önemli adımlarındandır. 1955'te Cannes Milletlerarası Sergisi'nde Gümüş Madalya, 1962'de Prag Milletlerarası Sergisi'nde Altın Madalya, 1967'de İstanbul'da Gümüş Madalya, Washington Smithson Enstitüsü'nde ödül, Fransa Vallarius Bienali’nde Onur Diploması, 1981'de Kültür Bakanlığı Özel Ödülü, 1986'da Sedat Simavi Vakfı Plastik Sanatlar Ödülü ile ödüllendirildi. 1951’den itibaren yurt içinde ve dışında 32 sergi açtı. Eserleri Paris'teki Salon d'Octobre, Meksiko Modern Sanat Müzesi, Prag Napstkovo Müzeum ve Washington Smitshonian Institute’de sergilendi.