Arthill Müzayedeleri, konusunun en değerli uzman ve otoritelerinin ekspertiz ve katkıları ile hazırlanmakta, Türk ve İslam Eserleri Müzesi, Ayasofya Müzesi, Türbeler Müzesi, Vakıflar ve Askeri Müze uzmanlarının onayı ile gerçekleşmektedir.
Eserlere pey vermek ve "Online Canlı Müzayede"ye katılmak için web sitemiz üzerinden üye olunuz. Eserler ile ilgili olarak +90 538 833 1391 no'lu telefondan bilgi alabilir, ayrıca randevu oluşturarak The Ritz-Carlton Residence'daki adresimizde koleksiyonu yakından inceleyebilir ve uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.
Müzayedelerimizde uygulanan komisyon oranı %15, KDV oranı ise %20'dir. Ödeme süresi müzayede bitiminden sonra "7" (yedi) iş günüdür, ödemelerde o günkü "TCMB" döviz kuru esas alınır. Açık arttırma sonrası "SATIŞ İPTALİ, CAYMA HAKKI, veya ALIMDAN VAZGEÇME" söz konusu değildir, cezai şart olarak %30 aracılık hizmeti uygulanır.
SULTAN ABDÜLMECİD HAN TUĞRASI
“Mehmed Haşim Efendi”
19.Yüzyıl. Osmanlı. Zerendut Hat Levha. Ketebeli. Çivit mavisi zemin üzerine altın kullanılarak zerendut tekniği ile tatbik edilmiş. Levhada, ışınsal oklar (Mecid Şemsesi) içerisinde istifli sülüs hat ile “Abdülmecid Han bin Mahmud el-muzaffer daima” tuğrası, tuğranın sağında “mahlas” olması gereken yerde Rokoko üslubu floral motif, sol altta ise “Mehmet Haşim Efendi” şeklinde ketebesi yer almaktadır. Sultan Abdülmecid Han Tuğrası’nın etrafında dilimli elips bir çerçeve bulunmakta, bu çerçevenin etrafından altta kısa, üstte daha uzun ışınsal oklar çıkmaktadır.
Hattat Mustafa Râkım Efendi’nin manevi evladı ve öğrencisi olan Mehmet Haşim Efendi, “Sultan Mahmud Hân-ı Sânî Türbesi”nin yazılarını tersîm ve tahrîr etmiş ve Sultan Abdülmecid Han tarafından ödüllendirilmiştir. Türk Hat Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk bir şaheseridir.
Referans: Türk Hattatları, Şevket RADO / Sayfa:132
Ölçüler: 57 x 39 cm.
Aslen Çerkes olup küçük yaşta Hattat Mustafa Râkım Efendi’nin hanesine giren gılmândandır. Zekası ve yeteneği ile dikkati çektiğinden Râkım Efendi tarafından manevi evlad addedilerek eğitimine itina edilmiş, hatta bizzat kendisi tarafından hüsn-i hat dersleri verilmiştir. Yazıda başarılı olunca zamanla Sikke-i Hümâyun ressamlığı, Hâcegan Rütbesi ve Darbhâne-i Â’mire Ser-sikkekenliği’ne terfi etmiştir. Mustafa Râkım’ın son yıllarında felç geçirmesi üzerine, Nusretiye Cami’nin kuşak yazılarının tamamlanmasında hocasına yardım etmiştir. Üstadı Mustafa Râkım Efendi’nin türbesindeki yazıları da kaleme aldığı sanılmaktadır. Ayrıca Sultan Mahmud Hân-ı Sânî Türbesi’nin yazılarını da tersîm ve tahrîr etmiş, türbenin H. 15 Şabân 1256 / M. 12 Kasım 1840 tarihindeki Sultan Abdülmecid’in huzurunda gerçekleştirilen küşadında yüklü bir atiyyeye nail olmuştur.
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRASI
“Kebecizâde Mehmed Vasfî Efendi”
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Ketebeli. Hicri 1234 tarihli. Açık renkli zemin üzerine is mürekkebi kullanılarak istifli sülüs hat ile tatbik edilmiş. Levhada, “Mahmud Han bin Abdülhamid el-muzaffer daima” tuğrası, tuğranın sağında “Adlî” mahlası, sol atta ise talik hat ile “Kebecizâde” şeklinde ketebe ve tarih yer almaktadır. Sultan II.Mahmud Han tuğrasının sol üst kısmına ise Rokoko üslubunda altın yapraklı bir “Türk Buketi” tatbik edilmiştir.
Sultan IV.Mustafa ve Sultan II.Mahmud Han’ın şehzadelikleri döneminde hat hocaları olan Kebecizâde, Sultan II.Mahmud Han’a icâzet vermiş, saltanatı döneminde ise “Kâtib-i Sultâni” olmuştur. Sultan’ın inâyetiyle Hac vazifesine giderken görevini “Mustafa Râkım Efendi”ye devretmiştir. Türk Hat Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk bir şaheseridir.
Provenans: Osmanlı Kadın Ressamlardan Nevzat Hanım Aile Koleksiyonu
Referans: Türk Hattatları, Şevket RADO / Sayfa:202
Ölçüler: 30 x 25 cm.
Kebecizâde, Konyalı Ebûbekir Râşid Efendi’den Hicri 1181’de (1767) icâzet aldı. Galatasaray’da ve Topkapı Sarayı’nda hat hocası olarak uzun yıllar çalıştı ve birçok talebe yetiştirdi. Şehzâde Mahmud’un 1809’daki cülûsu üzerine “Kâtib-i Sultânî” olup “Ser Halka-i hoş-nüvisân” makamına nail olduğu gibi “da’î-i Hass-ı Cenâb-ı Cihân-bânîlerinde” bulundu. Sultan II.Mahmud Han’ın henüz tahta geçmeden önce yazdığı bir hilye-i şerifin altına Kebecizâde şu izin cümlesini yazmıştır; “Ammâ ba‘dü, bu hatt-ı latîf ve kelâm-ı münîf Hazret-i Şeyh İbnü’ş-Şeyh Hamdullah Efendi’nin intihab ettiği kavâid rüsûmu üzere sâhibü’l-hatt-ı hümâyun azametlü, mehâbetlü, kudretlü İbnü’s-Sultân Şehzâde Mahmûd-ı Adlî İbnü’s-Sultân Abdülhamîd Han İbnü’s-Sultân Ahmed Han efendimiz hazretlerinin istihkākı nümâyan olmağla hilyeleri ve kitâbetleri zeylinin ketebe tahrîrine izin verildi. Hüve’l-üstâd Mehmed Vasfi, 1222” (1807)”
SULTAN III.SELİM HAN TUĞRASI
“Mehmed Hilmî Emin Efendi”
18.Yüzyıl. Osmanlı. Ketebeli. Hicri 1213 tarihli. Aharlı kağıt üzerine is mürekkebi kullanılarak “altın tahrirli” istifli sülüs hat ile tatbik edilmiş. Bursa Kemerli, sere ve hançere boşlukları “Türk Buketi” tezhipli, zerefşanlı altın cetvelli. Levhada, “Selim han bin Mustafa el-muzaffer daima” tuğrası, tuğranın sağında “mahlas” olması gereken yerde açık mavi, pembe, kırmızı, turuncu renklerde gül, koyungözü papatya, şebboy, lale, iris, süsen gibi çiçeklerden oluşan bir “Türk Buketi”, tuğranın solunda ise sağdaki buketin daha küçük ölçüde bir benzeri yer almaktadır.
Ketebe, sol altta altın cetvelli bir kartuş içerisinde “Eser-i hâme-i Mehmed Hilmi Emîn-i Şair-i Hassa sabikan, sene 1213 şerh” şeklinde olup paralelinde altın bezeme floral bir motif bulunmaktadır. Levhanın üst kısmı “Bursa Kemeri” şeklinde tasarlanmış, köşeliklerin içine klasik üslup kobalt renk zemin üzeri altın bezeme stilize tezyinat yapılmıştır. Levha etrafı 2 sıra altın cetvelli, cetvellerin arası “altın zerefşanlı”dır. Türk Hat Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk bir şaheseridir.
Ölçüler: 25 x 29 cm.
HAKKÂKZADE MUSTAFA HİLMİ EFENDİ KETEBELİ “EDİRNEKÂRİ” VİLÂDETNAME
"Tarih-i Şehzade-i Sultan Mehmet"
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Saray işi. Edirnekâri. Saray Hattatı Hakkâkzade Mustafa Hilmi Efendi ketebeli. Hilye-i Şerife formunda tasarlanmış. Sultan II.Mahmud Han’ın Şehzadesi Mehmed’in doğumu için yazılmış el çekme tarih manzumesi “Tarih-i Şehzade-i Sultan Mehmet”. Stilize lalelerle tezyinli, tempera ve altın yaldız bezemeli. Taç bölümü ve merkezdeki metnin çevresi zerendud tekniği ile (altın ile) celi sülüs hatla “Tarih-i Şehzade-i Sultan Mehmet, İbn-i Sultan Mahmud Han-ı Adli el-Gazi el-Mücahit fî sebîlillah veffek Allahu Teâlâ” yazılı.
Müstesna eserin merkezinde ahşap üzerine yapıştırılmış aharlı ve nohudi kâğıt üzerine is mürekkebi ve nesih hatla şehzadenin doğumu için yazılan “Vilâdetname” yer almakta, satırların araları altın beynessütur ile bezenmiş. Vilâdetname’de “Sultan Mehemmeddir benam, Şehzade-i vala-nijad” beyitini takiben şehzadenin Kuran-ı Kerim’in nazil olduğu ayda doğduğu belirtilmektedir. Özel yapılmış çerçevesi içerisinde. Emsaline bugüne kadar rastlanılmamış yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheserdir.
Ölçüler: 100 x 40 cm.
Çerçeve Ölçüsü: 120 x 70 cm.
Viladetname; Şükür-ü sipah olsun sana eyvah-i bihayril murat / İhsanın daima müzdade bir cümle ibat / İnamı tamm bigüman dünyayı kıldı samdan şahen önce oldu yine halk cihan dilhuş / Ve mesruril fuad / Şahen sehi alem cenah mahmud-i han-ı daatkar sab eyledi / Anillah bir vakfı dilhavahut müracaat zirli ilahi müstean odur mülazi bi kesan her pisesi emaurl eman / Endişesi adli ile dahi şol rütbede Ruşen dil-i mati kalbi münceliyim fikri / Dakiki bir kılıter yahut eyler itimat ömrü hümayunu füzenede hüda hayrün / Ekdardan olan Masun olan ol saliki rahi reşad yani ona rabbil enam verdi yine bir mahi tam-ı sultani muhabbettir / Benam şehzade-i vala Nejat olmah de kuran nüzul etmişti bi şekkül zühul doğdu ham namı resul dilgan-ı cavi oldu küşat da serbeser mahisiyam-ı eyyam-i ilk oldu bi tamam / Lütf eyleyip ola yemam saimlari hep kıldı şaad / Salı günü nisbi nehat olmuş idi husudi var envarını etti nişan ol mahi pakizede Nihat bulsun o nüshet ettiğimiz dünden güne neşvu nema handan olsun daima / hak ömrüne ede Nejat şakirdeki bu tesbihi tam adlidan oldu meh gibi nur-i Muhammed müstefat / Hamdenali li rabbil alemin Ahmedu beda sebis savimin levh felahun alel felal ayneki nisri habibi teala cümle fihi kebhedu ve sema mühemma lizake velihidi bi kasdi ellezi fihi yevmedi fehümrehül hallagu örmen mutevellen meal ihveten ebrari fihi müserretin feyerrehu bi maliki sülbü Mahmuden sevegna mücemmin ve emrün mühennedü ve tansidür emali fihi lifaklihe gayril devleti meyyedü dainnete ya vessafü fethü lehü hayrin feinne zikrihi leyse yen fedü feshane anil ekdar / İyyahü bütün vesellemahül velev azimül müemmet cedü veha ena şakirün kelimü dü aleykim fesellu minküm nazraten teferrücüdü vechi bi tarihin itmame teammeten semen nesli Mahmud edae muheme.
Hakkakzade lakabı ile meşhur olan Mustafa Hilmi Efendi, sülüs ve nesihi Laz Ömer lakabı ile tanınan Ömer Vasfi Efendi’den öğrenmiştir. 1819 da Fatih’de Nakşıdil Valide Sultan, daha sonra Sultan Mahmut Türbesi civarındaki Bezmialem Valide Sultan Mektebi’nde hoca idi. Habib Efendi “Hat ve Hattatan” kitabında Hakkakzade Mustafa Hilmi’nin Sultan Mahmut’un iltifatına mazhar olduğunu, onun emri ile 3 kuran yazdığını ve Saray Hattatı olduğunu belirtmektedir. 1851 tarihinde vefat eden önemli hattat Taksim civarındaki Ayazpaşa Kabristanına gömülmüştür. Millet Kütüphanesinde yer alan Mizan’ül Hat adlı yazma eseri çok meşhurdur.
ÇEMŞÎR HAFIZ MEHMET SÂLİH EFENDİ
“Hilye-i Şerife”
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Ketebeli. Hicri 1217 tarihli. Enderûn-ı Hümâyun hat hocası Çemşîr Hafız tarafından Edirnekâri üslubunda ahşap üzerine tatbik edilmiş, taç kısmına “Medine-i Münevvere” tasviri uygulanmış, merkezi şemseli, altın cetvelli, altın duraklı. Baş makamında muhakkak hattı ile “Besmele-i Şerif”, her iki yanında sülüs hattı ile sağda “Allah”, solda ise “Muhammed” lafzı yer almakta. 12 dilimli iç bükey altın bezemeli şemseden oluşan göbek bölümünde 23 satır nesih hattı ile Hz.Muhammed‘in dış görünüşünü Hazret-i Ali‘den rivayetle anlatan metin bulunmakta. Şemsenin sağ ve solundaki daireler içerisinde “Aşere-i Mübeşşere” (Cennet'le müjdelenmiş on kişi) sırası ile “Ebubekir (R.A)”, “Osman”, “Hasan”, “Talha “, “Abı Abde”, “Abdurrahman bin“, ”Zubeyr”, ”Hüseyin”, “Ali” ve “Ömer”, şemsenin en üst diliminde ise “Hazret-i Adem”, en alt diliminde de “Nuh” lafzı yer almakta. Her iki Peygamber ismi yukarıya doğru “Rûmi” üslubunda tezhiplidir. En alt kısımda sağda “Sa’d”, solda “Said”, ortada ise sülüs hattı ile “Vemâ erselnâke illâ rahmeten lilâlemîn / Biz seni ancak âlemlere rahmet olarak gönderdik” anlamındaki Enbiyâ Sûresinin 107.ayeti yazmaktadır.
Şemsenin dışı kıvrık dallar üzerine yerleştirilmiş bahar dalları ile, dilimli şemselerin içleri güller ile, şemsenin dört köşesinde yer alan üçgen alanların zemini bahar dalları ile, yazılı alanların etrafındaki boşluklar ise kıvrık dallar ve çiçek motifleri ile tezhiplidir. En altta yer alan altın kartuşun içerisinde icaze hattı ile “Hafız Salih Çemşir, Hicri 1217” şeklinde ketebe kaydı vardır. Yazıdaki metaneti, kalemindeki güç ve sağlamlık ile sert ve dayanıklı şimşir ağacına benzetildiğinden Çemşîr Hâfız olarak tanınan hattatın Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu’nda bir mushafı yer almaktadır. Türk Hat Sanatı’nın en özel ve en kıymetli eserleri olarak kabul edilen Hilye-i Şerife’ler hem hattatı hem de müzehhibi için şeref duyma vesilesi, sahip olan için ise büyük zenginlik ve kıymettir. Türk Hat Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk bir şaheseridir.
Referans: Türk Hattatları, Şevket RADO / Sayfa:195
Ölçüler: 94 x 41 cm.
Hat sanatında Hz.Muhammed’in görünüşünü, hal ve hareketlerini anlatan tasarımsal metinler olan Hilye-i Şerife’lerin ortaya çıkmasını sağlayan en önemli unsurlardan biri Hz.Muhammed’in "Ya Ali, hilyemi yaz ki vasıflarımı görmek, beni görmek gibidir!" mealindeki hadistir. Hilye levhalarının yazılması ve bezenmesi sadece Osmanlı Türkleri’ne has olup diğer İslâm ülkelerinde bu tarz bir uygulamaya rastlanmaz. Hilye metninin ilk kısmının yer aldığı göbek güneşe benzetilir. Onu kuşatan hilâl formu, Hicret-i Nebeviyye’nin sembolü olan ve İslâm takviminde esas alınan ayı temsil eder. İnanışa göre Resûl-i Ekrem’in bu âlemi nuruyla aydınlattığı için güneş ve aya benzetildiğinden hilyenin göbek kısmında güneş, bunu çepeçevre saran bölümde ise hilâl şekli oluşturulmuştur. Hilyenin klasik kompozisyonda ilk kez hüsn-i hattın önde gelen isimlerinden Hafız Osman (1642-1698) eliyle levha şeklinde yazıldığı kabul edilmektedir. Önemli bir hususta, Hilye-i Şerife’lerin evlerde bulundurulması konusudur, bu geçmiş zaman İstanbul’unun dinî folklorunda göze çarpan bir özelliktir. Herhangi bir dini dayanağı olmasa da Hilye-i Şerife’lerin bulunduğu eve huzur, bereket, saadet getireceğine, orayı afetlerden, felaketlerden, yangından, salgın hastalıklardan ve musibetlerden koruyacağına inanılmıştır.
İSMÂİL ZÜHDİ EFENDİ
“Meşk / Karalama”
18.Yüzyıl. Osmanlı. Ketebeli. Hattatı Kâtib-i Saray-ı Sultâni “İsmâil Zühdi Efendi”. Ketebesi “Nakaleha İsmail ez-Zühdi min hattı Osman Efendi / Osman Efendi’nin hattından İsmâil Zühdi nakletti” şeklinde atılmış. Etrafı ebrulu meşk, aharlı kâğıt üzerine is mürekkebi kullanılarak sülüs hattı ile Hâfız Osman’dan naklen yazılmış. Altın cetvelli, altın duraklı. Fevkalade kondisyonda.
Sultan III.Mustafa Saltanatı’nda (1757-1774) Enderûn-ı Hümâyun Hat Muallimi görevinde olan Zühdi Efendi özellikle Hâfız Osman ve Şeyh Hamdullah’ı taklit ederek yazdığı kıta ve karalamalarıyla hayranlık uyandırmıştır. Zamanının “Re’isü’l-Hattâtin”i addedilen Zühdi Efendi’nin en önemli talebeleri öz kardeşi Mustafa Râkım Efendi, Derviş Ahmed ve İbrâhim Şevki Efendi’dir. Türk Hat Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk bir şaheseridir.
Referans: Türk Hattatları, Şevket RADO / Sayfa:186
Ölçüler: 15 x 27 cm.
ŞEYH HAMDULLAH (1426-1520)
15.Yüzyıl. Osmanlı. Ketebeli. Ketebesi “Sevvedehu Hamdullah” şeklinde atılmış. Aharlı kâğıt üzerine is mürekkebi kullanılarak nesih hattı ile yazılmış, 12 satır. Altın cetvelli, altın duraklı, ebrulu. İç çerçevesi pastel mavi tonda ebru, dış çerçevesi ise kiremit, kahve ve ekru renklerin hakim olduğu ebrudur. Ketebe sol alt kısımda altın bezeme ile iki bölüme ayrılmış alan içinde yer almakta, birinci bölümde karalayan anlamında “Sevvedehu”, ikinci bölümde ise “Hamdullah” şeklindedir. Müstesna eserin kahve tonlarında battal ebrudan oluşan koruyucu kurdeleli bir dosyası bulunmaktadır. Muhtemelen Reîsülhattâtîn Kamil Akdik tarafından tertip edilerek ebrulu muhafaza cilt içerisine alınmıştır. Fevkalade kondisyonda. Türk Hat Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheseridir.
Provenans: Osmanlı Kadın Ressamlardan Nevzat Hanım Aile Koleksiyonu
Ekspertiz: Prof. Dr. Muhittin Serin tarafından onaylıdır.
Referans: Hattat Şeyh Hamdullah / Prof. Dr. Muhittin Serin, 2007
Ölçüler: 18 x 14 cm.
OSMANLI ERKEN DÖNEM “SARAY İŞİ” TOMBAK BUHURDAN
1650-1750 tarih aralığı. Osmanlı, Balkanlar. Saray işi. Rum ustalar tarafından bakırdan dövme tekniği ile imal edilmiş. Altın ve cıva amalgamı ile tombaklanmış, son derece nadir üst seviye “tombak üzeri gümüş, gümüş üzeri savat” işçiliği ile dekore edilmiş. Kazıma (grave) ve kalemişi teknikleri kullanılarak Rûmi üslubunda tezyinli, Türk Kültürü’nde önemi büyük “Hayat Ağacı / Selvi-Servi” motifleri ile bezeli, sıralı palmelerle çevrili. Yarım küre ateşlikli, kubbesel menteşe kapaklı, taşıma kulbu kavisli. Kubbesel kapağı tütsü dumanının dışarı çıkması için ajur işçiliği 5 sıralı madalyona sahip, kapak tutamağı emperyal taç formunda.
Döneminde muhtemelen Çin 16.Yüzyıl Ming porseleni bir buhur haznesi üzerine inşa edilmiş, yakın dönemde opalin bir hazne ile ustalıkla yenilenmiş. Tombak ve genel kondisyonu fevkalade durumda. Osmanlı Tombak Sanatı’nın emsali dünya müzelerindeki birkaç örnek ile sınırlı olan yüksek kıymete sahip ele geçmez müzelik şaheseridir.
Ekspertiz: Eser, Sn.Güner Liman tarafından incelenerek onaylanmıştır.
Referans: Tombak Altından Süzülen Zarafet / Yapı Kredi Yayınları, 2018
Turks, A Journey of a Thousand Years 600-1600 / London Royal Academy of Arts, 2005 / Sayfa: 348, 359
Ölçüler: 24 x 14 cm.
OSMANLI 16.YÜZYIL İZNİK SERAMİK TABAK
16.Yüzyıl. Osmanlı, İznik. 1585-1590 tarih aralığı. Merkezinde aynı kökten çıkan lale ve karanfil motiflerinin oluşturduğu simetrik bir kompozisyon, tacında ise Rumî üslubunda Çin bulutlu bir palmet yer almakta. Kenar bordürü sıralı rozet çiçeklerden oluşmakta. Arkası ön yüzdeki tezyinatın devamı niteliğinde tezyinli. Beyaz hamurlu, beyaz astarlı, şeffaf sırlı. Sıraltına kobalt mavi, yeşil ve mercan kırmızısı renklerde. Siyah konturlü. Yuvarlak formlu, halka dipli, sığ gövdeli, dışa dönük kenarlı, düz ağızlı. Fevkalade kondisyonda.
Eserin benzer örneği “Ateşin oyunu, Sadberk Hanım Müzesi ve Ömer M. Koç Koleksiyonlarından İznik Çini ve Seramikleri” kitabının 155. Sayfasında yer almakta. Benzer örneklerine sadece Victoria & Albert, British, Louvre, Benaki, Gulbenkian ve Sadberk Hanım Müzesi gibi dünyanın önde gelen müze koleksiyonlarında rastlayabileceğimiz İznik Çini Sanatı’nın üst seviye bir örneği ve ele geçmez müzelik şaheseridir.
Referans: Iznik, La Poterie en Turquie Ottomane, 1996 / Nurhan Atasoy, Julian Raby
Çap: 26 cm.
SULTAN II.AHMED HAN TUĞRALI “SARAY İŞİ” GÜMÜŞ DİVİT
17.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Ahmed Han (1691-1695) tuğralı. Saray işi. Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Rumî” usta damgalı, “Sahibi Hazinedar Abdurrahman Ağa” ibareli. Gümüş, battal boy. Üst seviye gümüş üzeri "altın vermey", vermey üzeri "Savat" işçilikli. Hokka kapağı iri “Yakut” taş montürlü. Kalemdanı kazıma (grave) işçiliği ile “Souvenir of a pleasant Visit to Constantinople, 1891” ibareli, muh. 19.Yüzyıl'da diplomatik hediye olarak takdim edilmiş.
Cübbe kolunun içinde yani yende taşınan tip kol diviti, birbirine tesbit edilmiş mürekkep hokkası ve kalem muhafazasından (kalemdan) oluşmakta. Kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile stilize tezyinatlı. Savatlı, zengin altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. Müstesna eser “Osmanlı Gümüş Damgaları, Garo Kürkman” kitabının 149.sayfasında yer almaktadır. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın en önemli örneklerinden sayılan ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Referans: Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman, Sayfa: 149.
Ölçüler: 3 x 27 x 6.5 cm.
Ağırlık: 516 gr.
Divit, genellikle silindir biçimli bir kalemdan ile bir hokkadan oluşan yazı takımıdır. Kolay taşınması için kalemdan ve hokka birbirine bağlı olarak tasarlanmıştır. Hattatlar ve katipler divitlerini bellerine sardıkları kuşağın içinde taşırlar, kaymasın diye de “divit şiltesi” denen genelde deriden yapılan bir kılıf içine koyarlardı. Divitlerde hokka kalemdanın alt bölümüne dışarıdan bakıldığında görülmeyecek biçimli vidalı olarak yerleştirilir ya da üst bölümün kenarına perçinlenirdi. Divitler boy ve özelliklerine göre başlıca “hattat diviti”, “kâtip diviti” ve “kassam diviti” olarak üçe ayrılır. Birçok malzemeden yapılmış olan divitler mevcut olsa da abanoz, fildişi ve altından olanlarına son derece nadir tesadüf edilir. Divit sanatkarlarına “Devati” denilir. Divit yapımı hayli ustalık ve emek isteyen zor bir sanat dalıdır. Evliya Çelebi (1611-1682) divitçi esnafına ait dükkânların Beyazıt’ta kağıtçılar içinde bulunduğunu nakletmiştir. “Devati”ler / Divitçiler, Süleymaniye Camii avlu duvarı önünde boydan boya sıralanmış kırka yakın dükkânda ve bir kısmı da Üsküdar’da bugün Arakıyeci Hacı Cafer Mahallesi adını taşıyan yerde 1900 başlarına kadar faaliyetlerini sürdürmüşlerdir.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN “EMPERYAL” MURASSA ALTIN (SALDIRMA) BIÇAK
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Murassa. Sultan II.Abdülhamid Han için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. Hanedan parçası. Sultani eserin kabzası yekpare mercandan imal edilmiş, sıralı ve iri elmaslarla bezenmiş. Kını ve balçağı ile montür bağlantıları altın. Orijinal meşin muhafazası ile birlikte. Fevkalade kondisyonda.
Deri muhafazanın dışı gümüş "Sultan II.Abdülhamid Han" tuğralı. Kapak içinde Hanedan taçlı ve Osmanlıca inisiyalli "Yûsuf İzzeddin Efendi"nin kişisel etiketi yer almakta. Sultan Abdülaziz Han'ın Şehzadesi Yûsuf İzzeddin Efendi’nin Sultan II.Abdülhamid Han ile iyi ilişkileri vardi, Sultanın nezdinde itibarı hayli yüksekti. Müstesna eser muh.Şehzade tarafından Sultan II.Abdülhamid Han'a hediye olarak sunulmuştur. Emsaline bugüne kadar rastlanılmamış, estetik harikası yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheserdir.
Uzunluk: 29 cm.
Ağırlık: 134 gr.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN “EMPERYAL” MURASSA ALTIN TABAKA
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Ehl-i Hiref sanatkârları tarafından Sultan II.Abdülhamid Han için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. 18 ayar altın. Eski kesim pırlanta ve elmaslar ile bezeli Sultani eserin merkezinde Sultan II.Abdülhamid Han’ın El Gazi mahlaslı tuğrası yer almakta. Orijinal muhafazası ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri Topkapı Sarayı ve diğer müze koleksiyonlarında bulunan, paha biçilmez ve ele geçmez müzelik şaheserdir.
Dünya müzayedelerinden emsal Emperyal murassa altın kutular;
Sotheby’s / ROMANOV HEIRLOOMS 30.11.2009 / Lot 80 Satış Fiyatı: 990.000 USD
Sotheby’s / RUSSIAN WORKS OF ART 01.12.2015 / Lot 420 Satış Fiyatı: 640.000 USD
Sotheby’s / RUSSIAN WORKS OF ART 01.12.2015 / Lot 419 Satış Fiyatı: 450.000 USD
Ölçüler: 9.8 x 6.3 x 1.9 cm.
Ağırlık: 131.5 gr.
18.YÜZYIL “JAMES ILBERY” MURASSA ALTIN CEP SAATİ / 7.5 ÇALARLI
18.Yüzyıl ortası. Osmanlı Sarayı için 1750’lerde İngiltere’de “James Ilbery” tarafından Sultani özelliklerde imal edilmiş. Makinesi ve toz kapağı “James Ilbery, London” imzalı, seri numaralı. Üç kasalı. İç kasası doğal inci, eski kesim pırlanta, zümrüt ve yakutlarla bezeli. Dış kasası “Shagreen”. 14 kalibre. Yarım çeyrek çalar (7.5 dk. Çalar) ve fusee makineli (zincirli), makinesi çok iyi çalışmakta. Emaye kadranı Eski Türkçe (Osmanlıca) rakamlı. Rokoko stili. Ajurlu altın kasasının kol altına grave/kazıma tekniği ile bir yüzde “Boğaz” manzarası, diğer yüzde ise “Mitolojik” tasvir uygulanmış. Orijinal murassa altın mineli kurma anahtarı mevcut. Tam takım. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en özel örneklerinden, ele geçmez müzelik şaheserdir.
Çap: 52 mm.
Ağırlık: 122 gr.
19.YÜZYIL “ALLÉGRONE & EMERY” ALTIN MİNELİ SARAY İŞİ CEP SAATİ
19.Yüzyıl başı. Osmanlı Sarayı için 1830’larda İsviçre Cenevre’de “Allégrone & Emery” tarafından imal edilmiş. 18 ayar altın, çeyrek çalarlı. 886 seri numaralı, seri numaraları tutarlı. Muhtemelen bir Hanedan mensubuna ait, özel sipariş. Zor tesadüf edilen farklı mine tekniklerinin bir arada kullanıldığı üst seviye eserlerden. Ön kapağına sahibinin inisiyali “S.M”, arka kapağına ise floral bir kompozisyon uygulanmış, çevreleri sıralı kartuşlar içerisinde realist üslup çiçek buketi tasvirleri ile bezenmiş. Kasa ve kurma kolu grave ve kalemişi tekniği ile stilize bitkisel tezyinatlı. Beyaz emaye kadranı Eski Türkçe (Osmanlıca) rakamlı. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Çap: 51 mm.
Ağırlık: 99 gr.
19.YÜZYIL “EDWARD PRIOR” MURASSA ALTIN MİNELİ CEP SAATİ / BEYAZIT MANZARALI
19.Yüzyıl. Osmanlı Sarayı için 1890’larda İngiltere’de “Edward Prior” tarafından imal edilmiş, seri numaralı. 18 ayar altın. Üst düzey transparan mine tekniği ile ön kapağına “Beyazıt, İstanbul Üniversitesi Girişi” peyzajı, faytonlar ve Osmanlı tiplemeler ile dönemin günlük hayatını yansıtan realist bir üslupla tasvir edilmiş, arka kapağına ise üst seviye floral bir kompozisyon tatbik edilmiş. Rokoko bordürler elmaslarla zenginleştirilmiş. Altın ve gümüş işlemeli kadranı Eski Türkçe (Osmanlıca) rakamlı. Benzer örneği "Sadberk Hanım Müzesi Koleksiyonu"nda (2876-Z.128) Envanter numarası ile yer almakta olup "Cevher / Jewel" kitabının 171.sayfasında (Eser No: 063) yayınlanmıştır. Fevkalade kondisyonda. New York Metropolitan ve İngiltere British Museum gibi dünyanın önde gelen müzelerinde eserleri sergilenen Edward Prior’un Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışını en güzel yansıttığı başyapıt eserlerinden. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan yüksek kıymette, ele geçmez müzelik şaheserdir.
Referans: Cevher / Jewel, 2015 / Sadberk Hanım Müzesi / Sayfa: 171
Çap: 52 mm.
Ağırlık: 119 gr.
OSMANLI “SARAY İŞİ” ALTIN MİNELİ ENFİYE KUTUSU / BOĞAZİÇİ RUMELİ HİSARI TASVİRLİ
19.Yüzyıl başı. Osmanlı Sarayı için 1820’lerde İsviçre Cenevre’de imal edilmiş. Altın. Sultani özelliklerde, üst seviye çok renk mine tekniği ile bir yüzüne Rumeli Hisarı’nda Osmanlı Kalyonları konulu “İstanbul Boğazı” tasviri, diğer yüzüne ise Osmanlı müzik aletleri ve silahlarından oluşan emperyal bir kompozisyon uygulanmış. Müstesna kutuyu çevreleyen stilize sıralı kartuşların içerisine aynı üslupta emperyal kompozisyonlar tatbik edilmiş. Orijinal mahfazası ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri Topkapı Sarayı ve diğer müze koleksiyonlarında yer alan, Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk şaheserdir.
Ölçüler: 8.4 x 5.5 x 1.8 cm.
Ağırlık: 91 gr.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ MURASSA HANÇER
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Murassa. Mughal (Hint-Türk) üslubunda. Sultani özelliklerde tasarlanmış, kabzası yeşim taşı (ceyt), kını gümüş, namlusu ise altın kakma. Lal (garnet), kök yakut, firuze ve necef taşları ile zenginleştirilmiş. Bıçağı her iki yüzde altın kakma tezyinatlı. Kını kazıma (grave), kabartma (repoussé) ve kalemişi tekniği ile stilize motiflerle bezeli. Rokoko pabuçlu, askı kancalı. Fevkalade kondisyonda. Benzer örnekleri müze vitrinlerini süsleyen yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 42 cm.
Ağırlık: 331 gr.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ MURASSA GÜMÜŞ TÖREN KILICI
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Saray işi. Sultani özelliklerde. Sırtı kalın çelik namlusunun her iki yüzüne altın kakma tekniği ile “Tevekkeltü Alallah” ve “Ya Fettah” ibareli Rumî üslubu madalyonlar uygulanmış. Kını, balçağı ve kabzası gümüş. Tüm yüzeyi badem formlu mercanlar ve firuzelerle oluşturulmuş madalyonlar ile bezeli, gümüş örgülü tel işi tekniği spiral burgulu süslemeler ile tezyinli. Kın arkası üst seviye uygulanmış repoussé (kabartma) işçiliği Osmanlı Rokokosu üslubunda stilize floral kompozisyonlarla bezenmiş. Balçağı aşağı doğru kıvrımlı, üç çentikli. Kını bilezikli, gümüş askı kancalı. Kabza başı topuz biçiminde.
Eserin benzer örneği “Harbiye Askeri Müze Koleksiyonu"ndadır. Diğer benzer örnek ise "Krakov Ulusal Müzesi Koleksiyonu”na Envanter No: V 100/1-2 olarak kayıtlıdır. Osmanlı Devleti’nin 700.Kuruluş Yıldönümü anısına Türk ve İslam Eserleri Müzesi’nde düzenlenen “Savaş ve Barış Sergisi”nde sergilenmiş, Kültür Bakanlığı tarafından hazırlanan “Savaş ve Barış” kitabının 343.sayfasında yayınlanmıştır. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden, ele geçmez nadirlikte ve kıymette müzelik şaheserdir.
Referans: Zygulski / Broń Wschodnia, Sayfa: 34
Savaş ve Barış, 1999 / T.C. Kültür Bakanlığı, Sayfa: 343
Uzunluk: 90 cm.
SULTAN ABDÜLAZİZ HAN “EMPERYAL” DENİZCİ DÜRBÜNÜ
“Malikül Devleti'l-Osmaniye Sultan Abdülaziz Han”
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan Abdülaziz Han (1861-1876) için İngiliz “Dollond” tarafından özel yapılmış pirinç denizci (gemici) dürbünü. Orijinal muhafazası testere işi Sultan Abdülaziz Han tuğralı, içi kadife kaplı ve standlı, yanlardan çift taşıma kulplu. Gövdesi altın yaldız ile Sultan Abdülaziz Han tuğralı ve “Malikül Devleti'l-Osmaniye Sultan Abdülaziz Han” ibareli, Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “London Dollond” yazılı. Pirinç gövdesi kazıma (grave) tekniği ile “Dollond, London” imzalı. Fevkalade kondisyonda. Emsaline rastlanılmamış ele geçmez ve paha biçilmez gerçek koleksiyonluk şaheserdir.
Dürbün Uzunluk: 71 cm.
Kutu Ölçüsü: 13 x 81 x 15 cm.
KRAL I.FARUK “EMPERYAL” ÇİFT GÜMÜŞ TAÇ GİYME TÖRENİ HATIRASI
Kral 1.Faruk’un 29 Temmuz 1937’de gerçekleşen taç giyme töreni anısına yapılmış. “Haşim” usta imzalı. Çift, gümüş. Kallavi ebatlarda. Emperyal tasarım ve süslemelere sahip. Kitabesinde;
“يوم تتويج صاحب الجلالة الملك فاروق الأول”
“Yevm-ü Tetvîc Sâhib-ul Celâle El-Melik Fâruk-ul Evvel / Celâl Sahibi Birinci Kral Fâruk'un Taç Giyme Günü” ibaresi ve “29 Temmuz Sene 1937” tarihi yer almakta. Rokoko bordüründe yer alan madalyonlar ustasının ismi “Haşim” ibareli. Gümüşten kallavi ebatlarda ve oval formda, üst seviye kabartma (repoussé), kazıma (grave) ve kalemişi teknikleri kullanılarak imal edilmiş. Zümrüd-ü Anka motifleri ile zenginleştirilmiş geniş bordürü Rokoko motiflerle bezeli. Fevkalade kondisyonda. Belgesel özellikli, koleksiyon değeri yüksek ele geçmez eserlerdir.
Ölçüler: 51 x 69 cm. (her biri)
Ağırlık: 5908 gr.
Kavalalılar Hanedanı’ndan olan Mısır ve Sudan Kralı ünvanlı, Darfur ve Nübye Hükümdarı 1.Faruk’un tam adı “Faruk bin Ahmed Fuad bin İsmail bin İbrahim bin Mehmed Ali bin İbrahim Ağa”dır. Kral 1.Faruk’un Abidin Sarayı’nda 29 Temmuz 1937’de gerçekleşen taç giyme törenine Atatürk’ün emri ile Türkiye’nin Kahire Elçisi’de katılmıştır.
KAVALALI MEHMED ALİ PAŞA ÇİFT SUNUMLUK / ZİYAFET-İ SENİYYE
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Saray işi. Kavalalılar Hanedanı kurucusu Mehmed Ali Paşa için özel olarak tasarlanılmış, resmi ziyafetlerde (Ziyafet-i Seniyye) kullanılan sofra aksesuarlarından. Çift. Hıdivyal taçlı ve Mehmed Ali Paşa “M.A” inisiyalli. Realist sarmal dallardan oluşan kaideleri üzüm salkımları ve asma yaprakları ile zenginleştirilmiş. Kristal hazneleri kazıma (grave) tekniği ile stilize floral tezyinatlı. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Paşası ve Mısır Valisi Kavalalı Mehmed Ali Paşa’ya ait olması sebebi ile büyük önem arz eden, yüksek kıymette koleksiyonluk şaheserlerdir.
Ölçüler: 37 x 25 cm. (her biri)
KAVALALI MEHMED ALİ PAŞA SUNUMLUK / ZİYAFET-İ SENİYYE
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Saray işi. Kavalalılar Hanedanı kurucusu Mehmed Ali Paşa için özel olarak tasarlanılmış, resmi ziyafetlerde (Ziyafet-i Seniyye) kullanılan sofra aksesuarlarından. Hıdivyal taçlı ve Mehmed Ali Paşa “M.A” inisiyalli. Çift kat kristal hazneli, gümüş kaplama kaidesi aznavur (guilloché) işçilikli, üstten taşıma kulplu. Kristal hazneleri kazıma (grave) tekniği ile stilize floral tezyinatlı. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Paşası ve Mısır Valisi Kavalalı Mehmed Ali Paşa’ya ait olması sebebi ile büyük önem arz eden, yüksek kıymette koleksiyonluk şaheserdir.
Ölçüler: 48 x 22 cm.
KAVALALI MEHMED ALİ PAŞA CENTERPIECE
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Saray işi. Kavalalılar Hanedanı kurucusu Mehmed Ali Paşa için özel olarak tasarlanılmış. Hıdivyal taçlı ve Mehmed Ali Paşa “M.A” inisiyalli. Estetik bronz kaidesi zengin altın vermeyli. Fıstıki renk cam haznesi kazıma (grave) tekniği ile stilize floral tezyinatlı, altın yaldız bezemeli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Paşası ve Mısır Valisi Kavalalı Mehmed Ali Paşa’ya ait olması sebebi ile büyük önem arz eden, yüksek kıymette koleksiyonluk şaheserdir.
Ölçüler: 15 x 25 cm.
HIDİV İSMAİL PAŞA MİNELİ SEYAHAT TAKIMI
19.Yüzyıl. Kavalalı Mehmed Ali Paşa’nın torunu Mısır Hıdivi İsmail Paşa için “Christofle” tarafından özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. Fransız “Christofle” imalat ve garanti damgalı. Tam takım. Hıdivyal taçlı ve Hıdiv İsmail Paşa inisiyalli. Üst seviye mine işçiliği ile Rokoko üslubunda tezyinli. Altın vermeyli. Orijinal muhafazası ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Hıdiv Hanedanı’na ait olması sebebi ile büyük önem arz eden, yüksek kıymette koleksiyonluk şaheserdir.
Yemek Kaşığı: 19 cm.
Tatlı Kaşığı: 14.5 cm.
Çay Kaşığı: 12 cm.
Çatal: 19 cm.
SADRAZAM AHMET TEVFİK PAŞA SEYAHAT TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Sadrazam Ahmet Tevfik Paşa için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. Fildişi, aplike gümüş “Ay-Yıldız” Tevfik Paşa inisiyalli. Tam takım. Osmanlı İmparatorluk Armalı orijinal muhafazası ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Sultan II.Abdülhamid, Sultan Mehmed Reşad ve Sultan Vahdettin Han dönemlerinde sadrazamlık yapan Osmanlı devlet adamı Ahmet Tevfik Paşa’ya ait olması sebebi ile büyük önem arz eden, yüksek kıymette koleksiyonluk şaheserdir.
Fırça Uzunluk: 22 cm.
Çekecek Uzunluk: 25 cm.
Ayna Ölçüsü: 18 x 12 cm.